“altijd op zoek naar duurzame kwaliteiten bij het creëren van gebouw en omgeving, prettige en betekenisvolle ruimten”
Scholenbouw
“Ruimte, het zorgvuldig ermee omgaan en de relatie tussen de mens en de omgeving zijn voor mij altijd leidende thema’s geweest bij het ontwerpen van onderwijshuisvesting.
Met de langdurig opgedane ervaring in een schoolbestuur begin jaren ‘90, heb ik ontdekt hoe belangrijk het evenwicht is tussen functionaliteit, materiaalkeuzes, het gebruik en de vormgeving van die ruimte – de architectuur die daaruit volgt, maar ook weer de beïnvloeding die daarvan uit kan gaan op de mens, het gebruik in de toekomst.
Onderwijs gaat over de vorming van mensen gerelateerd aan maatschappelijke ontwikkelingen.
Als architect vind ik het een fantastische uitdaging om samen met teams, besturen en gemeenten hieraan te kunnen vormgeven. Het is daarom niet onlogisch dat vanaf die beginperiode in de jaren 90 scholenbouw een belangrijk onderdeel is uit gaan maken van ons werk, en we de nodige inventiviteit, analytisch vermogen, kennis en ervaring hierin opbouwen. We luisteren goed naar de wensen van de opdrachtgever en gebruikers.
Het aardige is dat onderwijs altijd in beweging is, de opgave van wat de huisvesting moet kunnen faciliteren ook. Dat houdt ons scherp. Behalve het feitelijke vormgeven van die steeds veranderende vraag, zoekt R4a ook naar oplossingen in de onderwijsbouwopgave die een goede bruikbaarheid voor de langere termijn bestendigen.
Enkele voorbeelden van tot op heden door ons gerealiseerde scholenbouwprojecten zijn het Eiberplein te Bergschenhoek, Jozefbasisschool te Nootdorp, de Koorenaar te Oostzaan, Voorzieningencluster ‘s-Gravenhout en de tijdelijke school te Nootdorp, Brede school De Bras en de Paradijsvogel te Den Haag, Breede School Zuurland te Brielle. Multifunctionele accommodatie Te Vierpolders.
Personalia
Naam Voornamen Geboortedatum Nationaliteit Woonplaats Firma Functie Register |
Klompenhouwer Johannes Jacobus Maria (Hans) 15-02-1956 Nederlandse Nootdorp R4a architecten en ingenieurs BV architect/ directeur 1.890120.096 hklompenhouwer@r4a.nl |
Opleidingen vakgerelateerd
PBO-heden “ “ “ “ 1979-1985 1973-1977 |
Revit Architecture/2015 BIM kantoorintegratie/2012 Vastgoed rekenen/2011 Duurzame ontwikkeling/2010 Fontys: management voor technici/1997 TU Delft, faculteit Bouwkunde (diploma 1985) HTS Bouw- en Waterbouwkunde Den Haag (diploma 1977) |
Opleidingen overig
1977-1979 1973-1976 1972-1973 1968-1973 |
LLWS/ 298 squadron Soesterberg (dpl luchtwaarnemer) compositie en orkestratie bij Bob Zimmerman Koninklijk Conservatorium voor muziek Den Haag (voorbereidend jaar gitaar) HAVO-B, St. Aloysiuscollege Den Haag |
Werkervaring
2002-heden 1998-2002 1990-1998 1987-1990 1985-1987 1980-1983 |
architect/directeur architect/directeur partner/projectarchitect architect architect ontwerper |
R4a architecten en ingenieurs Brouwer Steketee Architecten Brouwer Steketee Architecten Brouwer Steketee Architecten Van Veldhoven partners Van der Sterre Peetom |
Capita Selecta Projecten
OG Heldringschool Den Haag
omschrijving: sloop en nieuwbouw van 18 klassige basisschool met BSO
taak: ontwerp en bewaken bouwkundige uitwerking.
ervaring: stedenbouwkundig onderzoek (beschermd stadsgezicht), overleg met monumentenzorg, DSO en buurt. Intensief contact met gebruikers (ex- en interieur), nazorg.
Hotel Westlang Maasdijk
omschrijving: nieuwbouw hotel met 131 kamers en restaurant
taak: stedenbouwkundige opzet, ontwerp, bouwtechnische uitwerking en directievoering
ervaring: snel intensief traject: 4 maanden na opdracht voor het ontwerp is de bouwvergunning afgegeven.
Herinrichting H.Martinuskerk Voorburg
omschrijving: herinrichting kerkruimte voor dubbelgebruik (kerkdienst en profane bijeenkomstruimten), pastorie ombouwen tot centraal parochiebureau
taak: bijdrage definitief PVE, ontwerp, interieur: liturgisch centrum, stoelen en meubels
ervaring: het met uiterste precisie vormgeven van de transformatie met diepgang en respect voor het construct te werk moesten gaan.
MFA Vierpolders
omschrijving: nieuwbouw 4494 m2 BVO basisschool BSO en PSZ, dorpsfuncties, sportzaal, zorg gerelateerd wonen midden in een bestaande dorpskern
taak: stedenbouwkundige opzet, ontwerp, bewaken bouwtechnische uitwerking, overleg klankbordgroepen
ervaring: onderzoek naar de schaal van de bestaande dorpskern.