De Willem de Zwijgerschool in Den Haag heeft vele gezichten. Door de jaren heen hebben verschillende uitbreidingen het beeld van de school bepaald. Met de door R4a voorgestelde extensie is het mogelijk geworden om de verschillende eerdere uitbreidingen betekenisvol met elkaar te verbinden tot een integraal en kwalitatief gebouw: een transformatie tot een coherente school met allure, een programmatische verrijking tot een school met wijkfunctie(s).

Design & Build
In 2014 hebben we samen met onze partner Bouwbedrijf van der Voort het winnende ontwerp gemaakt bij de Design & Build selectie voor de uitbreiding van de Willem de Zwijgerschool in Den Haag. De jury prees de heldere en flexibele opzet van het plan. De beoogde uitbreiding zou in één klap de door de vele verbouwingen ontstaane incoherente uitstraling en functionaliteit samenvoegen  tot een nieuwe eenheid.

Context
De school is gelegen in de wijk Belgisch park. De wijk is gebouwd in de “Haagse school” stijl. De gemeente houdt streng toezicht op de architectonisch kwaliteit en samenhang in de wijk. Hoewel de uitbreiding aan de achterzijde van de school gepland was werd deze vanwege zijn impact voor de buurt gezien als voorgevel.

Uitgangspunt
Ons uitgangspunt bij de architectonische uitwerking was de uitbreiding aan de Veurnsestraat. Het thema van luifels is ingezet om eenheid tussen de verschillende uitbreidingen te brengen. Verder geeft een colonnade van gemetselde penanten de gevel een voorname uitstraling. Deze ingreep maakte het mogelijk om veel daglicht toe te laten treden tot de school. In de binnenhoek van het gerevitaliseerde schoolgebouw bevindt zich een belangrijke toegang. Deze uitnodigende toegang is maximaal transparant gehouden.

landscape-bestaand

landscape-nieuw

 

 

 

Onderlinge situering: relaties in- en om het gebouw
Door toevoeging van ruimtes ontstaat een veelzijdige, Brede School. Het gerenoveerde en gerevitaliseerde schoolgebouw is grofweg onder te verdelen in een gedeelte met voornamelijk lokaalfuncties en een gedeelte met voornamelijk Brede school functies. Tussen deze delen in is de toegang vanaf het binnenplein gesitueerd. De positie van de nieuwe toegang maakt het mogelijk om het Brede School -gedeelte ook buiten schooltijden in te zetten voor de buurt.

Er zijn vier multifunctionele ruimten gevormd in de directe nabijheid van de leslokalen. Elke flexibel in te zetten ruimte heeft een eigen thema: sport/samenkomst, spel/expressie, creatief/cultureel, rust/verdieping. Er bestaat de mogelijkheid om in het gebouw tegelijkertijd twee voorstellingen te geven.

Buitenruimten
De school heeft twee primaire buitenruimtes met elk een eigen atmosfeer. De buitenruimte aan de voorzijde van de school wordt parkachtig ingericht en heeft een relatie tot de stedenbouwkundige pleinruimte. Dit is de plek waar de school zich presenteert aan de Renovatie en Revitalisatie Willem de Zwijgerschool te Den Haag openbare stad.

Het schoolplein aan de achterzijde van het gebouw is gedifferentieerder en avontuurlijker van karakter. De onderbouw heeft via de multifunctionele ruimte direct toegang tot dit speelplein. Ook de toegang naar het Brede School -gedeelte is gelegen aan dit plein.

Gemeenschappelijkheid van ruimten: meerwaarde door samenwerking
De ambitie voor gemeenschappelijkheid van ruimten is volledig in overeenstemming met de hedendaagse kijk op het (Passend) onderwijs. Samen spelen en samen leren zijn ook thema’s die uitgangspunt zijn geweest bij het ontwerp. Door de mogelijkheid om multifunctionele ruimten flexibel op te delen in kleinere eenheden ontstaat er een diversiteit aan betekenisvolle werk- en speelplekken in de school.

Aanpasbaarheid: ruimte passend op onderwijs
De multifunctionele ruimten kunnen naar behoefte eenvoudig in kleinere ruimten worden opgedeeld en onafhankelijk van elkaar worden gebruikt. Om dit te
bereiken zijn bijvoorbeeld paneelwanden en schuifpuien toegepast en is in de hoofddraadconstructie rekening gehouden met vrije indeelbaarheid van ruimtes.

Materialisatie in relatie tot sfeer
De verschillende multifunctionele ruimten hebben elk hun eigen sfeer en uitstraling, door onder andere de positie van de plek in het gebouw in combinatie met kleur en inrichting.

Identiteit, herkenbaarheid en menselijke schaal
Het ontwerp voor de nieuwe Willem de Zwijgerschool combineert een hoge mate van flexibiliteit met een specifieke ruimtelijke beleving. Door het inzetten van thema’s worden aantrekkelijke ruimten gemaakt op de schaal van het kind. Een ruimte voor een kleuter benaderen we dan ook anders dan ruimte voor een schoolverlater.

Den Haag, Nederland;

Projectomvang:
610 m2 BVO (nieuwbouw). 2450m2 BVO (bestaand gebouw)

Team:
Bouw- en aannemingsbedrijf Van der Voort
Hopman Ingenieursburo
Su, design us!
Jan van Schaik

Ontwerpteam:
Peter Jollie, Hans Klompenhouwer, Gert-Jan Borgman

Afbeeldingen:
R4a

Bijzonderheden:

Primair verantwoordelijk voor integraal architectonisch en bouwkundig ontwerp. Als Design & Build partner aanspreekpunt met adviserende en bemiddelende rol tussen gemeente, gebruikers, adviseurs, onderaannemers en omwonenden. Verantwoordelijk voor het integrale ontwerp van het gebouw. Medeverantwoordelijk voor budgetbewaking. Takenpakket: ontwerp, vergunningsaanvraag en uitvoeringstekeningen.

 

deel dit project:

Berichten over dit project:

Het fundament

3 juni 2016|Reacties uitgeschakeld voor Het fundament

Deze week is de bekisting voor het fundament van de aanbouw van de Willem de Zwijgerschool gesteld en is de riolering gelegd. Volgende week wordt er beton gestort.

inrichting werkplaats en heipalen

20 mei 2016|Reacties uitgeschakeld voor inrichting werkplaats en heipalen

Deze week is bij de Willem de Zwijgerschool de werkplaats ingericht en zijn de heipalen geslagen.

Start verbouw Willem de Zwijger school

12 mei 2016|Reacties uitgeschakeld voor Start verbouw Willem de Zwijger school

Deze week zijn de werkzaamheden gestart voor verbouw van de Willem de Zwijgerschool in Den Haag